KoffieDuo

Opzoek naar het perfecte kopje Espresso

Starbucks en Nestlé sluiten koffiedeal van 7,2 miljard dollar

Starbucks Shop LogoHet Zwitserse levensmiddelenconcern Nestlé (bekend van ondermeer Nespresso en Nescafé) heeft de rechten gekocht om de producten van Starbucks wereldwijd te mogen verkopen, buiten de koffiewinkels van de Amerikaanse keten. Nestlé betaalt Starbucks voor deze samenwerking eenmalig 7,2 miljard dollar.

"Deze transactie betekent een belangrijke stap voor onze koffie-afdeling, een van de snelst groeiende activiteiten van Nestlé" - Nestlé-topman Mark Schneider.

Nestlé krijgt het alleenrecht op de verkoop van verpakte Starbucks-producten in handen

Nestlé heeft na het sluiten van deze deal het alleenrecht op de verkoop van verpakte Starbucks-producten in handen. Door het sluiten van deze deal krijgt Nestlé het recht om producten te verkopen met het Starbucks-logo. Enkele voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld capsules voor de Nespresso- en Nescafé-koffiemachines.

Het akkoord omvat daarnaast de verpakte producten van de merken; Starbucks, Seattle's Best Coffee, Starbucks Reserve, Teavana, Starbucks VIA en Torrefazione Italia. Deze activiteiten samen vertegenwoordigen een omzet van ongeveer 2 miljard dollar. De zogeheten ready-to-drink koffie, -thee en -sappen van Starbucks maken geen onderdeel uit van de overeenkomst.

500 Starbucks medewerkers naar Nestlé

Nestlé verwacht dat de verkopen van de Starbucks-producten al in 2019 een positieve bijdragen zullen leveren aan de winst van het concern. Als onderdeel van de deal, en samenwerking, tussen beiden bedrijven zullen ongeveer vijfhonderd medewerkers van Starbucks overgaan naar Nestlé om zich vanaf daar bezig te houden met de wereldwijde expansie.

"Dankzij deze wereldwijde koffie-alliantie kunnen we miljoenen mensen over de hele wereld, middels het bereik en de reputatie van Nestlé, thuis laten genieten van de Starbucks-ervaring” - Starbucks-topman Kevin Johnson

2 iconische merken staan samen nog sterker

Met deze alliantie hopen beiden bedrijven natuurlijk allereerst hun koffie imperium uit te breiden en hun positie op de koffiemarkt te verstevigen. Voor Nestlé lijkt met name het versterken van haar positie in de Verenigde staten één van de belangrijkste prioriteiten, omdat zij daar ‘slechts’ rond de 5 procent van de koffiemarkt in handen heeft. Marktleider Starbucks heeft zelf, volgens Euromonitor International, ‘slechts’ 14 procent van de koffiemarkt in handen.

"Met Starbucks, Nescafé en Nespresso brengen we drie iconische merken in de wereld van de koffie samen."- Nestlé-topman Mark Schneider

Op dit moment is Nestle wereldwijd overigens wel verreweg de grootste producent van warme dranken, met meer omzet dan de vijf grootste bedrijven voor warme dranken samen. De leiderschapspositie van Nestle lijkt echter minder zeker als in het het verleden. Andere grote spelers groeien namelijk ook, met inbegrip van Lavazza in Italië, welke nu 's werelds nummer 3 is op lijst van warme dranken producenten.


Dit bericht delen: